onsdag den 28. juli 2010

På jomfrutur til Århus

Jeg har ikke været alene inde i byen endnu med tvillingerne. Jeg har simpelthen ikke kunnet overskue at pakke dem og deres udstyr sammen og komme alene af sted med bus.

For en måneds tid siden var den altoverskyggende årsag at jeg frygtede at skulle amme dem, mens jeg var afsted. Hjemme kan jeg amme dem begge på én gang, men selvom det er lidt af en publikumsport, så er det ikke en, jeg har nogen ambitioner om at udføre i offentligheden. Efterhånden har jeg derfor forfinet en mere diskret praksis, hvor jeg ammer den ene, mens jeg holder den anden hen med sut. Jeg vidste, at der er i Bruuns Galleri er blevet indrettet en babylounge, hvor jeg ville kunne søge tilflugt, når jeg først var inde i byen. Problemet har bare hele tiden været at komme ind til byen

Da vi skulle finde en tvillingebarnevogn, købte vi bevidst ikke den største færge vi kunne finde, men en mindre, mere byvenlig model af mærket Mountain Buggy, der med lifte måler ca. 75 cm i bredden. Men selvom den er nem at komme omkring med, så kræver den alligevel sin plads – og jeg har næsten ikke kunnet overskue bare at prøve at komme ind i en bybus med den. For én ting er at komme ind – en anden er jo komme ud igen…

Løsningen var heldigvis lige for, da min kæreste gik på ferie. Med to babyer og en pige på 2½ har vi ikke lavet de vilde sommerferieplaner, så derfor fik jeg arrangeret, at vi skulle tage bussen ind til byen. Vores store pige var ellevild – en tur med BUSSEN (i den alder skal der ikke så meget til)! Så vi (læs: jeg) fik pakket en kæmpe taske med nok til en uges overlevelse for fem personer i vildmarken i Norge og begav os af sted. Bussen var forsinket, og da den endelig kom brølende ned af vejen sank jeg lige en klump, for nu måtte det altså briste eller bære.

Det gik faktisk overraskende nemt at få vognen bukseret ind i bussen. Det er ikke lige noget, jeg synes, jeg kunne gøre selv, men med lidt held, kan jeg måske få hjælp af en venlig sjæl en anden gang. Men derefter blev det lige lidt langhåret, for buschaufføren var tydeligvis under tidspres og havde en meget tung fod, så børn og ældre damer med rollatorer og blåt hår nærmest blev kastet rundt i bussen, hvis de ikke havde en mor eller en hank at hage sig fast i. Heldigvis er min kæreste meget praktisk anlagt og havde allerede fra starten blokeret barnevognens bremser og sat den fast med stropper til en barre i bussen. Havde jeg selv haft ansvaret, ville resultatet nok have været vogn og børn overalt.

Da vi kom ind til midtbyen, fik vi stoppet bussen længe nok til at kante os omkring en sød ældre dame og dennes rollator og få vores skrummel lempet ud af bussen, mens nye passagerer samtidig kilede sig ind mellem rollatoren og vores vogn (så meget for venlige sjæle...).

Ahhh – sweet succes! Jeg havde godt nok lidt rumsteren i maven da vi stod på fortorvet, for jeg syntes, det havde været en lidt grænseoverskridende tur med den chauffør, men samtidig var det bare fedt at være kommet helskindet ind til byen med både babyer, mand og barn.

Alt i alt var det en rigtig god jomfrutur. Vi lavede ikke noget særligt udover at spise is, ordne et par småting og sukke over dengang vi boede på Frederiksberg. De seje små piger tog hele turen i stiv arm og sov det meste af tiden. Jeg ammede dem som planlagt i Bruuns Galleri, mens den store så Cars i de små bamselænestole (jeg skulle lige vende det blinde øje til at de var ret beskidte…) og lavede et nyindkøbt puslespil. Vejret var smukt og som min kæreste sagde, da vi begav os ud for at finde en bus hjemad, så var det næsten, som da vi var på ferie i Berlin sidste sommer, hvor vi også gik en masse og bare ”var” uden at have en masse planer.

Konklusionen på turen må være, at det stadig kræver lidt mere overskud for mig at være af sted med tvillingevogn end med en enkelt barnevogn. Men det kan lade sig gøre - i hvert fald når man har en lettere model. Når jeg tænker efter, havde jeg jo også brug for hjælp til at komme ind og ud af bussen, da jeg var af sted med den store i hendes barnevogn. En stor udfordring vil dog helt sikkert være, hvis der allerede er en barnevogn i bussen, når jeg stiger på. Men den tid den sorg. Er dog allerede helt svedt ved tanken…